|
Strona
Główna |
Powrót |
|
|
||||||||||||
.
Celtowie byli znakomitymi rzemieślnikami, ceniącymi umiejętności
techniczne, o czym świadczy chociażby wysoki status społeczny kowali.
Byli też zdolnymi artystami. Jako pierwszy z ludów spoza kręgu
cywilizacji antycznych używali własnych monet, bitych ze srebra i złota.
Pierwsze emisje wzorowały się na monetach greckich i rzymskich, twórczo
przekształcając realistyczne przedstawienia głowy władcy, konia czy rydwanu. .
Pojawiające się w źródłach pisanych opisy wojowników celtyckich walczących
nago, które zainspirowały wiele przedstawień w sztuce antycznej ze słynnym
umierającym Galem na czele, świadczą o wielkim wrażeniu jakie na Grekach
i Rzymianach zrobiła odwaga, brawura i "szał bitewny". Nagość
wojowników, oprócz demonstracji osobistego męstwa, mogła mieć również
rytualne znaczenie. Brytowie, według przekazu Cezara, malowali swoje ciała
na kolor niebieski. Podobne zabiegi o symbolicznym znaczeniu mogły stosować
również inne plemiona. Zwyczaj obcinania głów pokonanym wrogom i przechowywanie
ich po odpowiednim spreparowaniu, potwierdzony w kilku źródłach pisanych
i znaleziskach archeologicznych (słynny portal z czaszkami z Roquepertuse
w Prowansji), jakkolwiek szokujący, musi być rozumiany nie jako przejaw
szczególnej dzikości czy barbarzyństwa lecz skomplikowanych wierzeń religijnych,
trudnych dzisiaj do odtworzenia. Swoisty kult "ściętej głowy"
można rozpoznać również w sztuce - charakterystycznym elementem zdobniczym
jest maska czyli sama głowa. .
Sztuka Celtów nie służyła głównie zaspokajaniu potrzeb estetycznych,
lecz przede wszystkim wyrażała treści symboliczne czytelne i ważne dla
ówczesnej społeczności. Celtyccy rzemieślnicy i artyści czerpali obficie
ze wzorów świata antycznego - sięgali po motywy etruskie i greckie, jednak
nie naśladując ich biernie, lecz twórczo przetwarzając. Innym źródłem
inspiracji była sztuka wschodu (perska czy koczowników scyto-sarmackich)
- poznawana za pośrednictwem świata cywilizacji trackich. Najsłynniejszym
i najefektowniejszym przykładem sztuki celtyckiej o silnych związkach
z Tracją jest srebrny kocioł z Gundestrup, zdobiony szeregiem ciekawych
scen figuralnych przedstawiających bóstwa, ludzi i zwierzęta. Wykonany
zapewne przez trackiego artystę, na zamówienie celtyckiego odbiorcy, znaleziony
w bagnie w północnej Jutlandii, doskonale obrazuje skomplikowane i wielostronne
relacje i kontakty Europy schyłku I tysiąclecia przed Chrystusem. Oprócz
motywów zaczerpniętych z innych kultur Celtowie wprowadzają własne, np.
wspominany motyw "ściętej głowy". Charakterystyczną cechą sztuki
celtyckiej jest, w przeciwieństwie do sztuki greckiej czy rzymskiej, brak
dążenia do realizmu przedstawianych postaci - jest to raczej realizm "symboliczny"
pokazanie nie tyle wyglądu osoby czy zwierzęcia, co ich cech istotnych
dla odbiorcy. Prowadzi to niekiedy do daleko idącej stylizacji, uproszczeń
detali, w celu wzmocnienia efektu. Widoczne to jest szczególnie na monetach
celtyckich zaskakujących "nowoczesnością" sposobu obrazowania.
Również rzadziej spotykane formy monumentalne - kamienne rzeźby czy zdobione
stele - mają szczególną ekspresję. Ważna jest też dekoracyjna funkcja
tej sztuki. Ulubione motywy to ornamenty krzywolinijne tworzące splecione
ze sobą w niezwykły sposób różne, czasem bardzo skomplikowane wzory, często
pokrywające całą powierzchnię przedmiotu. W ten sposób ornamentowane są
naczynia brązowe i gliniane. Zachwyca drobna plastyka figuralna. Zdobienie
uchwytów naczyń brązowych, detale ozdób - zakończenia torkwesów (otwartych
naszyjników złotych bądź srebrnych, o symbolicznym znaczeniu) czy zapinek
potrafią być małymi arcydziełami toreutyki. Ornamentowana jest również
broń, szczególnie pochwy mieczy, zapewne też tarcze, a w każdym razie
tarcze paradne, takie jak wyłowiona z Tamizy, wykonana z brązu zdobiona
fantazyjnymi wzorami i kolorowym szkłem. .
Obrządek pogrzebowy odbija strukturę społecznę Celtów. Już we wczesnym
okresie lateńskim, kiedy dominował obrządek inhumacyjny (zmarłych składano
do grobu niespalonych) pojawiły się tzw. groby książęce, czyli wspaniałe
pochówki, w których okazałość wyposażenia (wozy, broń, złote ozdoby, cenne
importowane naczynia greckie czy etruskie) świadczy o znakomitej pozycji
społecznej zmarłego. Wysoki status wojowników potwierdzają groby mężczyzn
z pełnym uzbrojeniem (miecz, włócznia i tarcza); groby kowali wyróżniają
się zestawami narzędzi, a groby kobiece wyposażane są w ozdoby i części
stroju. Niektóre z plemion celtyckich stosowały obrządek ciałopalny, zachowując
jednak zasadę bogatego wyposażania pochówków. Obrządek pogrzebowy zmienia
się pod koniec II w. na niezostawiający archeologicznie uchwytnych śladów.
Przyczyny takiej zmiany nie są dla nas jasne. . Skomplikowany świat wierzeń celtyckich, czasem określany jako "płodny chaos", znamy z wyrywkowych i chyba nie zawsze dokładnych wzmianek pisarzy rzymskich, śladów archeologicznych i znacznie późniejszych, średniowiecznych źródeł przechowujących wiele z wcześniejszych tradycji, ale odnoszących się głównie do Irlandii i Walii. Bóstwa celtyckie związane były z siłami przyrody i wegetacji, wojną i rzemiosłem. Zwyczaj składania ofiar - niekiedy nawet z ludzi, ale częściej z cennych przedmiotów (broni, ozdób) wrzucanych, po uprzednim rytualnym zniszczeniu, do jezior czy rzek jest potwierdzony znaleziskami archeologicznymi. Miejsca święte Celtów to gaje, lasy, wyspy. Murowane świątynie znamy głównie z terenu Galii i są one wyrazem wpływu cywilizacji grecko-rzymskiej. Kontakt z bóstwami zapewniało pośrednictwo druidów - nie tyle kapłanów, co swoistych mędrców, rozumiejących zasadę działania świata i rolę bóstw oraz umiejących na nie wpływać. |
. Ziemie
na północ od Karpat i Sudetów to sięgająca najdalej na północny wschód
rubież cywilizacji celtyckiej. Kontakty z ludnością zamieszkującą
ziemie polskie miały miejsce już w okresie halsztackim i wczesnym okresie
lateńskim, ale osadnictwo celtyckie pojawiło się w Polsce najwcześniej
w początkach IV w. przed Chrystusem, na Dolnym Śląsku (okolice Wrocławia),
sięgając góry Ślęży. Z tego obszaru znamy niewielkie cmentarzyska szkieletowe.
Zmarli wyposażani byli zgodnie z obrządkiem znanym z terenów celtyckich
- mężczyźni w broń (miecz, 1 lub 2 groty włóczni i tarcza), kobiety
w kilka zapinek i bransolety. W młodszej fazie pojawiają się pochówki
ciałopalne, co również jest zgodne z przemianami obyczaju w świecie
celtyckim. Złote i srebrne monety znajdowane na tym obszarze, a wybite
po drugiej stronie Sudetów, w mennicach celtyckich Bojów zamieszkujących
obecne ziemie czeskie, świadczą o rozwiniętej gospodarce i handlu. Szczególne
znaczenie miała góra Ślęża, która ze względu na położenie - jedyny wyniosły
punkt na rozległej równinie - była ośrodkiem kultu. Najprawdopodobniej
z Celtami wiązać można kamienne rzeźby znajdujące się na stokach góry.
Poza niedźwiedziem trudno jest jednoznacznie określić co właściwie przedstawiają
kamienne figury nazywane: Mnich, Grzyb czy Panna z rybą, jednak forma
i sposób zdobienia pozwalają na łączenie ich ze sztuką Celtów. opracowanie: dr Katarzyna Czarnecka |