Podjęcie przez Rzeczpospolitą Polską
decyzji o udziale w misji stabilizacyjnej w Iraku w ramach działań koalicyjnych
wiązało się z szeregiem nowych i skomplikowanych wyzwań. Stanęły przed
nimi zaangażowane w to przedsięwzięcie czynniki rządowe, a także Dowództwo
Wojsk Lądowych, odpowiedzialne za przygotowanie Polskiego Kontyngentu
Wojskowego, który miał wejść w skład sił koalicyjnych.
Wśród wielu czynników przyrodniczych i kulturowych, jakie decydują o niepowtarzalnej
specyfice regionu Iraku, jedną z najważniejszych ról odgrywają niezwykle
bogate relikty dziedzictwa historycznego, będące namacalnym dowodem dziejów
licznych wspaniałych kultur i narodów, jakie na przestrzeni tysiącleci
rozwijały się i wymierały na ziemiach starożytnej Mezopotamii, jednej
z kolebek naszej cywilizacji.
Właśnie aspekt ochrony dziedzictwa kulturowego okazał się decydujący.
Polska aktywnie zaangażowała się na arenie międzynarodowej w działalność
na rzecz ochrony zagrożonych zniszczeniem irackich dóbr kultury praktycznie
już od momentu rozpoczęcia w Iraku operacji wojennej wiosną 2003 roku.
Postawa ta wynikała zarówno ze szczególnego znaczenia dziedzictwa historycznego
tego kraju dla całej kultury światowej, jak i regulacji wynikających z
umów międzynarodowych, których Polska oraz Irak były i są stronami. Kluczowe
w tym względzie są trzy akty prawa międzynarodowego: Konwencja z 14 maja
1954 roku o ochronie dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego (zwana
"Haską"); Konwencja z 17 listopada 1970 roku dotycząca środków
zmierzających do zakazu i przeciwdziałania nielegalnemu przywozowi, wywozowi
i przenoszeniu własności dóbr kultury; Konwencja UNESCO z 16 listopada
1972 roku w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego.
W pierwszych miesiącach po zakończeniu operacji wojennej przeciwko wojskom
Saddama Husajna Ministerstwo Kultury Rzeczpospolitej Polskiej podjęło
szereg działań organizacyjnych na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego
Iraku. Zatwierdzony przez Ministra Kultury plan przyszłych przedsięwzięć
na tym polu, włączony został do, przyjętego w lipcu 2003 przez Radę Ministrów,
dokumentu "Koncepcja udziału Rzeczpospolitej Polskiej w odbudowie
i restrukturyzacji Iraku". Założenia programu ochrony dóbr kultury
w ramach polskiej misji stabilizacyjnej w Iraku zaprezentowane zostały
w oficjalnym liście, wystosowanym przez Ministra Spraw Zagranicznych RP
do Dyrektora Generalnego UNESCO.
W związku z narastającym prawdopodobieństwem pojawienia się na międzynarodowym
rynku antykwarycznym przedmiotów zabytkowych, dzieł sztuki lub rzemiosła
artystycznego zrabowanych na terenie Iraku, przedsięwzięte zostały odpowiednie
kroki w celu zapobieżenia próbom nielegalnego wwozu tego typu obiektów
na teren Polski bądź oferowaniu ich w sprzedaży. W październiku 2003 roku
opublikowany został list intencyjny Ministra Kultury RP, skierowany do
środowiska polskich antykwariuszy. Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych
powołał grupę ekspertów, którzy mogliby służyć pomocą przy określaniu
autentyczności czy wycenie wartości zatrzymanych obiektów.
Nader istotne stało się w tym okresie nawiązanie bezpośrednich kontaktów
pomiędzy Ministerstwem Kultury RP a irackimi instytucjami, odpowiedzialnymi
za działalność kulturalno-artystyczną. Już 23 października 2003 roku podsekretarz
stanu Ryszard Mikliński przyjął w Warszawie delegację irackich intelektualistów,
a 17 grudnia wizytę w ministerstwie złożył rektor bagdadzkiej Akademii
Sztuk Pięknych. Rezultatem tych wizyt było zaproszenie do Polski grupy
irackich absolwentów uczelni artystycznych, którzy od września 2004 roku
do marca 2005 roku - jako stypendyści programu "Gaude Polonia"
- odbyli półroczny staż na Wydziale Konserwacji Akademii Sztuk Pięknych
w Warszawie. Oferta fundowanych stypendiów została przedstawiona stronie
irackiej ponownie z możliwością realizacji w 2006 roku.
Przełomowym momentem we wzajemnych stosunkach było warszawskie spotkanie
Ministrów Kultury Polski i Tymczasowej Rady Zarządzającej Iraku Waldemara
Dąbrowskiego i Mufida Al Dżazairiego, do którego doszło 19 lutego 2004
roku. Strona iracka została zapoznana z koncepcją misji stabilizacyjnej
oraz polskimi działaniami na rzecz ochrony zagrożonych zniszczeniem irackich
dóbr kultury. Podczas rozmów podjęto kwestię dotyczącą podpisania obustronnej
umowy międzypaństwowej o współpracy i wymianie kulturalnej.
Warto dodać, że w końcu maja 2004 roku, na zaproszenie Ministerstwa Spraw
Zagranicznych, Polskę odwiedziła delegacja irackiej Państwowej Rady Starożytności
i Dziedzictwa na czele z jej szefem, prof. Abd al-Azzizem Hamidem. Odbyła
ona w Warszawie i Poznaniu szereg spotkań z przedstawicielami środowiska
uniwersyteckiego i muzealnego, a w Ministerstwie Kultury członków delegacji
przyjął podsekretarz stanu - Generalny Konserwator Zabytków, Ryszard Mikliński.
Bezpośrednim wynikiem tych rozmów było zredagowanie pisma intencyjnego,
mającego w najbliższej przyszłości uregulować zasady współpracy pomiędzy
iracką Państwową Radą Starożytności a Ośrodkiem Ochrony Dziedzictwa Archeologicznego.
Jej wymiernym rezultatem są również staże irackich archeologów odbywane
w polskich placówkach archeologicznych.
Przedstawieniem na arenie międzynarodowej swoistego bilansu pierwszych
etapów realizacji polskich działań na rzecz ochrony dóbr kultury Iraku
stał się list Ministra Kultury RP, przekazany na ręce Dyrektora Generalnego
UNESCO. Cel ten przyświecał również -odbywającej się pod patronatem tego
ostatniego międzynarodowej konferencji "Dziedzictwo kultury wobec
zagrożeń czasu wojny i pokoju" (Warszawa, 13-15 maja 2004 roku),
którą zorganizowało Ministerstwo Kultury przy współudziale Ministerstwa
Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Prezydenta Miasta
Warszawy. Temat Iraku był jednym z głównych problemów podnoszonych przez
uczestników w trakcie obrad, w tym kilkudziesięciu reprezentujących kraje
ze wszystkich niemal kontynentów.
Głównym elementem realizacji programu ochrony irackich dóbr kultury było
podjęcie działalności na terenie samego Iraku. Dzięki staraniom Ministerstwa
Kultury, a także dzięki pełnej przychylności władz wojskowych i Ministerstwa
Obrony Narodowej, od jesieni 2003 roku swą misję w centralnym Iraku nieprzerwanie
realizuje grupa polskich archeologów -specjalistów współpracy cywilno-wojskowej
(CIMIC), którzy weszli w skład struktur Dywizji Wielonarodowej Centrum
Południe. W ramach I zmiany (listopad 2003 - kwiecień 2004) do Iraku skierowany
został początkowo jeden specjalista, zaś pomiędzy marcem i wrześniem 2004
jego obowiązki przejęli trzej dalsi archeolodzy. Od października 2004
roku nad Eufratem zadania wykonywała trzecia już zmiana zespołu - dwóch
specjalistów, a od lutego pieczę nad ochroną zabytków przejęła kolejna
grupa dwóch archeologów, co najwymowniej chyba świadczy o znaczeniu, jakie
do problemu zabezpieczenia dziedzictwa historycznego przykłada dowództwo
Wielonarodowej Dywizji.
Merytoryczną koordynację działań sprawuje Biuro Spraw Obronnych Ministerstwa
Kultury, utrzymujące ze specjalistami ciągłą łączność telefoniczną i za
pośrednictwem internetu. Biuro otrzymuje również systematycznie okresowe
meldunki i sprawozdania z realizacji zadań w sferze ochrony dziedzictwa
kulturowego. W oparciu o te dane oraz konsultacje z kierownictwem i komórkami
organizacyjnymi Ministerstwa Kultury, a także współdziałających resortów
obrony narodowej i spraw zagranicznych - są podejmowane decyzje i przekazywane
na bieżąco specjalistom w Iraku. System ten, funkcjonujący od
początku obecności PKW na irackim terytorium, sprawdził się w najtrudniejszych
nawet momentach misji.
Centralno-Południowa Strefa Stabilizacyjna, za którą z dniem 3 września
2003 roku odpowiedzialność przejęło dowództwo Wielonarodowej Dywizji,
współtworzonej także przez kontyngent polskich żołnierzy, do wiosny 2004
roku obejmowała obszar 5 irackich prowincji: Babil, Karbala, Diwanija,
Nadżafu i Wasit. Na terenie tym zlokalizowanych jest około 1500 zarejestrowanych
stanowisk archeologicznych, w tym dwa obiekty szczególnej klasy: wczesnośredniowieczna
twierdza w Uchajdir i zespół urbanistyczny w Wasit, od 2000 roku oczekujące
na wpisanie na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Przynajmniej kilkanaście
innych obiektów bez wątpliwości należy do najważniejszych w skali całej
Mezopotamii (m.in. Babilon, Nippur, Dżemdet Nasr, Borsippa, Kisz i Isin).
Ponadto, specyfika wyznaniowa tego regionu sprawiła, iż w granicach strefy
znalazły się główne szyickie ośrodki religijne w miastach Karbala, Nadżaf
i Kufa, jak również unikalny zespół sakralny (meczet i synagoga) w Kifl.
Rezultatem założenia na terenie stanowiska archeologicznego w Babilonie
bazy wojskowej było stopniowe zarysowanie się poważnego konfliktu, wynikającego
z różnicy punktów widzenia i interesów: z jednej strony względy naukowo-konserwatorskie
narzucały obowiązek ochrony wysokiej klasy dóbr kultury, z drugiej zaś
argumenty militarne przemawiały na rzecz zapewnienia elementarnego poziomu
bezpieczeństwa przebywającym w bazie ludziom. Oczywistym więc stało się,
iż jednym z podstawowych zadań, przed jakim stanęli polscy specjaliści
ds. archeologii i ochrony dziedzictwa kulturowego, było znalezienie rozwiązań
zadowalających władze wojskowe, a przy tym wypracowanie metod zapobieżenia
dalszej dewastacji obiektów zabytkowych.
W pierwszym rzędzie nawiązano regularną współpracę z miejscową placówką
Służby Starożytności oraz irackimi inspektorami i archeologami. Jednocześnie
też wyniki wstępnej inwentaryzacji stanu zabytków w Babilonie (listopad
2003 roku) ujęte zostały w formie specjalnego raportu dla dowódcy Dywizji,
który - poza wskazaniem głównych źródeł zagrożeń dla substancji zabytkowej
- zawierał również pierwsze propozycje doraźnych rozwiązań w celu powstrzymania
postępów destrukcji. We współpracy z dowództwem Dywizji, dywizyjnymi komórkami
inżynieryjnymi i infrastrukturalnymi zdołano wypracować kilka podstawowych
rozwiązań:
- ograniczenie do niezbędnego minimum wszystkich prac ziemnych lub budowlanych
na terenie bazy;
- informowanie na bieżąco specjalistów ds. archeologii o planach podejmowania
takich prac, co pozwoli na ich skonsultowanie z iracką Służbą Starożytności;
- zorganizowanie systemu eksploatacji oraz transportu piasku i ziemi z
wyrobisk zlokalizowanych poza strefą stanowiska archeologicznego;
- zastosowanie do konstrukcji obronnych wyłącznie elementów fortyfikacyjnych
(koncertina, betonowe ścianki typu T-walls lub tzw. bastiony Hesco), które
instalowane są bezpośrednio na powierzchni gruntu i nie powodują bezpośredniego
uszkodzenia substancji zabytkowej zalegającej poniżej.
Również w grudniu 2003 roku, przy użyciu systemu zasieków, zamknięta została
turystyczna strefa Babilonu, obejmująca pałace i wykopaliska archeologiczne
w rejonie Qasr. W następnych miesiącach kilkakrotnie uzupełniano te prowizoryczne
ogrodzenia, a także zreperowano już wcześniej istniejące płoty. W maju
i czerwcu 2004 w miejscach szczególnie narażonych na zniszczenie dodatkowo
umieszczone zostały tabliczki ostrzegawcze, a w obrębie ruin tzw. Pałacu
Centralnego wytyczono ścieżki dla zwiedzających, odgrodzone taśmami asekuracyjnymi
i drewnianymi balustradami.
Na przełomie 2003 i 2004 roku wdrożony został system monitoringu stanowiska
archeologicznego, oparty na opiniowaniu i weryfikacji w terenie informacji
przekazywanych przez służby Dywizji, a także na regularnej inspekcji obszaru
wytyczonego granicami Camp Alpha. Stwarzało to dodatkową szansę na zarejestrowanie
niekontrolowanych prac ziemnych. Wielokrotnie rezultatem tych działań
były interwencje, podejmowane przez specjalistów w przypadku stwierdzenia
faktu naruszenia substancji zabytkowej lub stworzenia sytuacji jej zagrożenia.
Interwencje najczęściej dotyczyły prób rozbudowy lądowiska helikopterów,
rowów ochronnych wokół perymetru bazy czy zajęcia przez wojsko amerykańskie
części budynku muzealnego i parkowania pojazdów w bezpośrednim sąsiedztwie
świątyń.
Natomiast wyrazem współpracy sił koalicyjnych i polskich archeologów był
udział tych ostatnich w licznych wizjach lokalnych terenu, związanych
na ogół z planowaniem robót fortyfikacyjnych. W takich sytuacjach do obowiązków
specjalistów należało zgłaszanie uwag i postulatów związanych z bezpieczeństwem
elementów dziedzictwa kulturowego, dzięki czemu m.in. zaniechano budowy
strzelnicy, dopilnowano, by przebieg systemu rubieży obronnej nie naruszył
struktur archeologicznych, a amerykańskiej komisji wizytacyjnej zasugerowano
lokalizację dodatkowych lądowisk wyłącznie w obrębie już istniejących
parkingów.
Komisja w okresie czerwiec-listopad 2004 roku odbyła cztery spotkania
i dwie inspekcje w terenie. Ostatnie spotkanie członków komisji odbyło
się w dniu 10 listopada 2004 roku w Babilonie z udziałem przedstawicieli
polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Biura Spraw Obronnych Ministerstwa
Kultury i miało charakter podsumowujący wspólne ustalenia. Efektem współpracy
specjalistów Dywizji z komisją było przygotowanie we wrześniu 2004 roku
harmonogramu likwidacji obozu wojskowego w Babilonie oraz planu działań,
mających na celu zabezpieczenie i rewitalizację obiektów zabytkowych Babilonu
oraz miejscowego muzeum. Realizacja owych działań stała się w ostatnich
miesiącach jednym z najważniejszych zadań w ramach akcji relokacji Camp
Alpha, która ostatecznie zakończona została w grudniu 2004 roku.
Plan przekazania ruin Babilonu irackiej Służbie Starożytności, której
przedstawiciele zostali włączeni w jego tworzenie, przewidywał również
zorganizowanie stałego, polsko-irackiego nadzoru archeologicznego nad
wszelkimi pracami, związanymi szczegółowego likwidacją infrastruktury
obozu. Natomiast polscy archeolodzy sporządzili na potrzeby prac komisji
specjalny, poparty dokumentacją fotograficzną i filmową, raport, przedstawiający
stan substancji zabytkowej Babilonu w momencie opuszczenia tutejszej bazy
wojskowej. Dodatkowo, przewidziano również przeprowadzenie szeregu prac,
które mają na celu wizualną rewitalizację obiektów historycznych zlokalizowanych
na terenie obozu.
Od sierpnia 2004 roku specjaliści ds. ochrony dóbr kultury podjęli działania
mające na celu przygotowanie irackiej Policji Archeologicznej do pełnienia
swych obowiązków na terenie Babilonu. W ramach tych działań, we współpracy
z komendantem Policji Archeologicznej w prowincji Babil, przygotowano
specjalny plan przekazania obowiązków ochrony zabytków Babilonu. Plan
ten uwzględniał zarówno kolejne działania podejmowane przez Wielonarodową
Dywizję (szkolenia dla funkcjonariuszy oraz przygotowanie części infrastruktury
obozu dla potrzeb Policji Archeologicznej), jak również działania podejmowane
przez stronę iracką (przygotowywanie kolejnych grup funkcjonariuszy oraz
stopniowe przejmowanie odpowiedzialności). Plan zrealizowano od początku
listopada 2004 roku do końca grudnia 2004 roku.
15 stycznia 2005 roku nastąpiło ostateczne opuszczenie obozu przez żołnierzy
koalicji oraz całkowite przejęcie ochrony przez funkcjonariuszy irackiej
Policji Archeologicznej. Na terenie stanowiska archeologicznego i muzeum
Babilonu stacjonowało już ponad 100 funkcjonariuszy Policji Archeologicznej
przeszkolonej i wyposażonej przez polskich specjalistów, podczas gdy jeszcze
w listopadzie 2004 roku na terenie Muzeum Archeologicznego w Babilonie
oraz na terenie obozu wojskowego w Babilonie pełniło służbę tylko 20 funkcjonariuszy
irackiej Policji Archeologicznej. Do czasu opuszczenia obozu przez siły
koalicyjne funkcjonariusze Policji Archeologicznej ściśle współpracowali
z polską żandarmerią wojskową w zakresie działań prewencyjnych, mających
na celu ochronę zabytków Babilonu. Ponadto zrealizowano projekt obejmujący
dostarczenie wyposażenia dla funkcjonariuszy irackiej Policji Archeologicznej,
którego łączny koszt wyniósł blisko 200.000 USD.
Działania specjalistów ochrony dziedzictwa kulturowego nie pozostawały
w oderwaniu od poczynań i planów lokalnych służb, stąd od początku miała
miejsce współpraca z przedstawicielami irackiej Służby Starożytności na
poziomie prowincjonalnych inspektoratów, a także Państwowej Rady Starożytności,
mającej siedzibę w Bagdadzie. Specyfika sytuacji wewnętrznej Iraku sprawiła,
iż bezpośrednie kontakty utrzymywane były również ze strukturami Ministerstwa
Kultury Tymczasowych Władz Koalicyjnych, a ich wyraz stanowiła współpraca
w zakresie koordynacji działań dotyczących Babilonu czy udział w specjalistycznych
konferencjach poświęconych ochronie dziedzictwa historycznego (np. Al-Hilla,
3 stycznia 2004 roku).
Pomiędzy grudniem 2003 roku a styczniem 2005 roku na 23 całkowicie ukończone
projekty wydano łącznie kwotę około 700 000 USD. Sumy te nie tylko stanowią
znaczący wkład Polski w ochronę irackiego dziedzictwa kulturowego, ale
są także wymiernym efektem pracy samych archeologów, którzy na ogół samodzielnie
realizowali wszystkie etapy powstawania projektu i jego realizacji - od
wizji lokalnej w terenie poprzez przygotowanie specyfikacji technicznej
i negocjacje z wykonawcami po nadzór postępu prac i odbiór końcowy.
Szczególnie pracochłonną kategorią projektów okazało się zabezpieczenie
metodami inżynieryjnymi zagrożonych dewastacją lub działalnością rabunkową
stanowisk archeologicznych. W lipcu 2004 r. zakończono np. prace przy
zabezpieczaniu ruin tzw. Pałacu Letniego w Tell el-Babil k. Barnum. W
tym wypadku zastosowano lekki (a zarazem -łatwiejszy w demontażu) typ
ogrodzenia w postaci drutu kolczastego (tzw. koncertina), przymocowanego
do stalowych słupków. Zainstalowano również dobrze wyposażony kontener
socjalny, pełniący rolę samodzielnego posterunku policyjnego.
Znaczną wagę przywiązywana także do renowacji współczesnych ośrodków kultu
muzułmańskiego, stanowiących nierozłączny element krajobrazu dziedzictwa
kulturalnego Iraku, szczególnie w kontekście znaczenia, jakie budowle
te odgrywają w życiu religijnym szyickich społeczności. W okresie kwiecień-lipiec
2004 roku przeprowadzono m.in. kompleksowy remont niewielkiego nowożytnego
meczetu imania Imrana ibn Alego, który położony jest w sąsiedztwie bazy
wojskowej w Babilonie, a jesienią podjęto prace w meczecie imama Ibrahima
w al.-Qassim.
Wraz z rozpoczęciem tworzenia irackiej Policji Archeologicznej przed lokalną
administracją tymczasową i siłami koalicyjnymi pojawiło się zadanie zapewnienia
funkcjonariuszom odpowiedniego wyposażenia i ekwipunku. Specjaliści ds.
ochrony dziedzictwa kulturalnego kilkakrotnie spotykali się z komendantami
tych jednostek w prowincjach Babil i Nadżaf, aby ustalić listę podstawowych
potrzeb, która obejmowała m.in.: środki łączności (krótkofalówki, telefony
komórkowe). W ramach już zamkniętych projektów w ręce irackich policjantów
z Babilonu i Al-Hilla trafiło niezbędne wyposażenie indywidualne (kamizelki
kuloodporne, krótkofalówki, detektory metalu) oraz samochody terenowe
i motocykle, umundurowanie, a także uzbrojenie. Wyremontowano także budynek,
który w najbliższym czasie miał stać się siedzibą jednostki odpowiedzialnej
za obiekty historyczne w rejonie Babilonu i na terenie całej prowincji.
Bezpośredni kontakt żołnierzy sił stabilizacyjnych ze wspaniałymi zabytkami
światowego dziedzictwa był powodem przeprowadzenia szeregu adresowanych
do personelu Wielonarodowej Dywizji działań o charakterze edukacyjnym,
które miały na celu zarówno uświadomienie żołnierzom wkładu przeszłości
historycznej Mezopotamii do ogólnoświatowego dorobku cywilizacyjnego,
jak i - w wymiarze bardziej praktycznym - zapobieżenie ewentualnym przypadkom
udziału żołnierzy w dewastacji irackich zabytków czy ich grabieży. Istotnym
źródłem pozwalającym uzupełnić tę wiedzę stały się broszury informacyjne,
opracowane i wydane przez specjalistów w języku polskim i angielskim,
w których przestrzegano przed próbami przemytu zabytków ruchomych.
Ponadto, w tygodniach poprzedzających akcję rotacji zmiany kontyngentu,
wśród żołnierzy Wielonarodowej Dywizji stacjonujących w Babilonie, Al-Hilla,
Karbali i Al.-Kut kolportowano dwujęzyczne ulotki, przypominających o
całkowitym zakazie nielegalnego wywozu zabytków.
W ramach programu edukacyjnego polscy specjaliści-archeolodzy parokrotnie
przygotowywali prezentacje multimedialne dotyczące problematyki Babilonu
i irackiego dziedzictwa historycznego na potrzeby dowództwa Dywizji (grudzień
2003 roku i listopad 2004 roku). Kilkakrotnie brali także udział w konferencjach
przedstawicieli struktur współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC), gdzie m.in.
dyskutowano o możliwościach włączania się w przedsięwzięcia z zakresu
ochrony dóbr kultury.
W trakcie swego pobytu w Babilonie specjaliści ds. archeologii wielokrotnie,
najczęściej podczas weekendów lub dni świątecznych, organizowali dla żołnierzy
zwiedzenie zabytków starożytnego miasta, występując w roli przewodników.
Przygotowany został też, i kilkakrotnie (styczeń, luty i kwiecień 2004
roku) przeprowadzony, specjalny cykl szkolenia dla funkcjonariuszy polskiej
żandarmerii wojskowej. Obejmował on prawne regulacje ochrony dziedzictwa
kulturalnego w warunkach wojennych, metody prewencji wobec prób nielegalnego
wywozu dóbr kultury. Żandarmeria wojskowa otrzymała także podstawowe przygotowanie
w zakresie rozpoznawania tych kategorii zabytków ruchomych, które mogą
stać się przedmiotem nielegalnej wymiany handlowej i przemytu.
Niezbędnym warunkiem powodzenia przygotowanej akcji kontrolnej było objęcie
nią wszystkich bez wyjątku żołnierzy i cywilnych pracowników PKW w Iraku.
Sama kontrola obejmowała dwa etapy: zawartość bagażu zasadniczego sprawdzano
w obozach na terenie strefy stabilizacyjnej, natomiast bagaż podręczny
w bazie rotacyjnej. Stale obecni podczas rewizji specjaliści udzielali
konsultacji w przypadku znalezienia obiektów wzbudzających jakiekolwiek
wątpliwości odprawiających, służąc fachową poradą. Procedurę tę stosowano
podczas kontroli bagażu we wszystkich zmianach kontyngentu.
W świetle przedstawionych działań Polski w sferze ochrony dziedzictwa
kultury Iraku w ramach misji stabilizacyjnej Polskiego Kontyngentu Wojskowego
nasuwają się następujące konkluzje:
- Polski Kontyngent Wojskowy jest jedynym kontyngentem narodowym w Iraku,
który od początku posiada w swoim składzie archeologów specjalistów ds.
ochrony dziedzictwa kulturowego;
- Polska wypełniła zobowiązania międzynarodowe dotyczące ochrony dziedzictwa
kultury Iraku, zadeklarowane na forum UNESCO;
- O podejmowanych działaniach w zakresie ochrony i zabezpieczenia zabytków
Iraku strona polska informuje opinię publiczną w kraju i na świecie, w
tym Dyrektora generalnego UNESCO;
- Strona polska jest gotowa służyć pomocą i doświadczeniem innym państwom
i armiom w zakresie przygotowaniu cywilnych specjalistów oraz ochrony
zabytków w misjach pokojowych i stabilizacyjnych.
|